ד"ר גיא גוטמן .M.D, מומחה בכיר בגינקולוגיה ומיילדות ומנתח מוביל בתחום

השבחת זרע – במעבדה וכאורח חיים

השבחת זרע

אי פוריות לה אחראי הגבר, נגרמת על ידי מספר גורמים כדוגמת ייצור זרע לא תקין, פגיעה באיכות הזרע או בתנועתיות, ספירת זרע נמוכה ועוד. על פי דיווחי רשת ה-סקירה מעודכנת של ספרות רפואית, במהלך 50 השנים האחרונות נראה שספירת הזרע האנושית ירדה ביותר מ-50% ברחבי העולם. מכאן חשיבות זיהוי גורם זה ומתן טיפול מתאים שיכולים להוביל להריון בריא ולידה מוצלחת

אחד הגורמים לבעיות בפוריות הוא הזרע שיוצא בשפיכה ואמור להפרות את הביצית, לאחר שנוצר מפגש בעת קיום יחסי מין שאינם מוגנים. הסיבות לכך יכולות להיות פגיעה באיכות הזרע, במבנהו (מורפולוגיה), בתנועתיות ובעיות נוספות הדורשות את השבחתו בדרך להריון מוצלח ותקין. אבחון מצב הזרע, הנערך בתנאי מעבדה מוביל ליצירת תמהיל של טיפולים להשבחתו. בנוסף, חשוב גם כדרך חיים לנהל אורח חיים נכון שמשפיע גם הוא על איכות הזרע.

 

כיצד ניתן לשמור על בריאות הזרע?

בריאות הזרע תלויה במספר גורמים כדוגמת:

  • DNAשל הזרע שיכול להיות פגום, שבור או לא תקין.
  • כמות קטנה יותר של זרע במהלך כל שפיכה, דבר שמצמצם את היכולת להפרות את הביצית.
  • תנועתיות מועטה ואיטית.
  • ספירת זרע נמוכה, פרמטר המתייחס למספר הממוצע של זרע בדגימה אחת. על פי הנחיות העדכניות של ארגון הבריאות העולמי (WHO), ספירת זרע בריאה היא 15 מיליון למיליליטר (מ"ל), או לפחות 39 מיליון לכל שפיכה.
  • מבנה (מרפולוגיה) הזרע שעלול גם כן לפגוע בתנועתיות הדרושה להגעה אל הביצית והפרייתה.

דרך אגב, הגיל משחק תפקיד לא רק אצל האישה אלא גם אצל המין הגברי. זה אומר שככל שמתבגרים, עם דגש על גילי 50 ומעלה, איכות הזרע וכמותו נפגעות יותר ויותר.

 

רגע לפני שמתחילים – כיצד ניתן לאבחן את איכות הזרע?

ספירת הזרע נועדה כדי למדוד את כמות ואיכות הזרע המשתחרר במהלך שפיכה, ואת החומר הגנטי הדרוש כדי להפרות את הביצית לעבר הריון תקין ובריא. התהליך מתחיל באספקת דגימת זרע למיכל סטרילי, בחדר פרטי הנמצא במרכז רפואי וסמוך למעבדה. במידה ואיסוף הזרע נערך בבית, הכרחי לשמור את הדגימה בטמפרטורת הגוף ולהעביר אותה למעבדה בתוך חצי שעה, עד שעה לכל המאוחר. כדי לקבל תוצאות מדויקות ונכונות חשוב להימנע מהשימוש בחומרי סיכה שעלולים לפגוע בזרע, ולאסוף את כל הזרע שנוצר. במקרים מסוימים מתבקש הגבר לספק יותר מדגימת זרע אחת. זאת מכיוון שאיכות וספירת הזרע עלולות להשתנות מדי יום.

 

השבחת זרע – מה זה אומר?

מכיוון שמחצית מכל מקרי האי פריון מיוחסים בחלקם או במלואם לגבר, טיפול באיכות הזרע ובפרמטרים שהזכרנו קודם לכן יכול לשפר את סיכויי ההתעברות. זאת בנוסף לעובדה שרוב הגברים מייצרים כל הזמן זרעים חדשים ולכן, בנוסף להשבחת הזרע עצמו ניתן גם לבצע שינויים באורח החיים שיכולים בהחלט להגדיל את ספירת הזרע, התנועתיות, לשפר את המורפולוגיה ועוד.

לאחר איסוף הזרע הוא מסונן במעבדה דרך תמיסה ייעודית, כדי לאתר את הזרעים הטובים שנמדדים על פי הקריטריונים הבאים:

  • מורפולוגיה – הגודל והצורה של הזרע.
  • תנועתיות.
  • חיוניות.
  • רמת ה- pH שמעידה על רמת החומציות של הזרע, שאם גבוהה מדי עלולה לפגוע בבריאותו.
  • ריכוז הזרע וזה אומר צפיפות – מספר הזרעים למיליליטר זרע.
  • נפח זרע שנקבע על פי כמות הזרע בדגימה.

בנוסף, נבדקת נוכחותם של תאי הדם הלבנים, דבר שעלול להעיד על זיהום או דלקת.

השבחת הזרע נעשית באחת מתוך כמה דרכים, במטרה לבודד את התאים הטובים ולסלק את הפגומים או הפגועים. על ידי שטיפת הזרע נעשית הפרדה בין תאי הזרע לנוזל הזרע, המלווה בשטיפת התאים במטרה להסיר זיהום וגורמים נוספים שעלולים לפגוע בבריאות של הזרע. במקרים מסוימים נשטף הזרע בנוזל מיוחד, דבר המאפשר לזרעים הטובים ביותר לצוף בנוזל כדי להיאסף גם כן, לקראת תהליך ההזרעה או ההפריה.

 

כיצד ניתן לשמור על בריאות הזרע?

בכמה דרכים הכוללות שמירה על אורח חיים נכון עם תזונה בריאה, ביצוע פעילות גופנית, שמירה על משקל תקין והימנעות מעישון וצריכת אלכוהול מרובה. זאת בנוסף לניסיון למנוע הדבקות במחלות מין וזיהומים המועברים במגע מיני בלתי מוגן; התמודדות נכונה עם לחץ, מתח וחרדה; הימנעות מהשפעה של גורמים סביבתיים מזיקים כדוגמת כימיקליים וחומרי הדברה; ושימוש בתרופות באופן מבוקר ונכון. בנוסף, חשוב מאוד לשמור על טמפרטורות קרירות באזור החלציים, כדי לא לפגוע בייצור הזרע ואיכותו, והכוונה ללבישת תחתוני כותנה רפויים, הימנעות מישיבה ממושכת ומקרבה לקרינה ולמקור חום.

 

לסיכום, גופו של הגבר מייצר מדי יום זרים חדשים. בנוסף, מתחדשת אספקת הזרע לפחות מדי 64 יום, אלמנטים שמבטיחים אספקת זרע זמינה ונגישה. מכיוון שאיכות וכמות הזרע מושפעות מאורח החיים חשוב להקפיד לשמור על תזונה נכונה, פעילות גופנית מותאמת ולהימנע מעישון, צריכת אלכוהול מוגברת, לחץ ומתח מרובים ושהות ליד חומרים מסוכנים, או מקורות חום, כמו גם מישיבה ממושכת. בנוסף ובתנאי מעבדה, ניתן להשביח את הזרע כדי להביאו במצב אופטימלית למפגש עם הביצית, לעבר הפריה מיטבית, השתרשות בדופן הרחם, הריון בריא ולידה תקינה.

 

מקור>>https://edition.cnn.com/2022/11/18/health/sperm-counts-decline-debate/index.html

המחבר: ד״ר גיא גוטמן

רופא בכיר במרכז בריאות האישה של קופת חולים כללית, מומחה בגינקולוגיה ורפואת צוואר הרחם, בעל 20 שנות ניסיון מוצלח בפריון, מיילדות וגינקולוגיה.

אולי יעניין אותך גם: