ד"ר גיא גוטמן .M.D, מומחה בכיר בגינקולוגיה ומיילדות ומנתח מוביל בתחום

מעקב זקיקים והקשר לפריון ולטיפולי הפריה

מעקב זקיקים

ניטור זקיקים יכול לסייע בזיהוי מועד הביוץ, כדי לתכנן את קיום יחסי המין ובמטרה לוודא שהביציות שנמצאות בזקיקים בשלות ומוכנות לפגוש את הזרע, במסגרת טיפולי הפריה חוץ גופית. זה גם האמצעי לאבחון אי פריון. יחד עם זאת, התהליך אינו מבטיח הפריה של הביצית על ידי הזרע או השרשתה בדופן הרחם, ולכן חשוב להבין בדיוק מהו זקיק, תפקידו וכיצד מעקב זקיקים יכול לסייע בכל אחד מהמקרים המדוברים  

לקראת הביוץ מתרחשת צמיחה מהירה של הזקיק שמתחיל לבלוט מקליפת השחלה וכמעט ׳מתפוצץ׳ כדי לשחרר את הביצית, יחד עם קצת הנוזל שהוא מכיל. זו תחילתו של מסע שאמור להוביל למפגש של הביצית עם הזרע, להפריה, להשתרשות הביצית המופרית בדופן הרחם ומכאן להתפתחות עובר וההריון. כאשר מזוהה אי פריון, הזקיק הוא אחד הפרמטרים שחשוב לבדוק כדי לתת מענה ולטפל. בנוסף לזיהוי הגורמים לאי פריון, אבחון זה חשוב כבר בשלב המקדים של הפריה חוץ גופית (IVF), לפני ובמהלך גירוי השחלות. למעשה, מעקב זקיקים הוא הליך שמלווה טיפולי פוריות, במטרה לזהות את התפתחותם של אותם זקיקים שמכילים ביציות בתוך השחלה, ולוודא כי הן בשלות ומתבגרות.

כדי להבין את הקשר בין כל זקיק לפריון, חשוב שתכירי את הזקיק עצמו, מדוע חשובה התפתחותו ואיך כל זה קשור להריון תקין ולידה מוצלחת.

 

מהו זקיק וכיצד הוא קשור לפריון?

זקיק הוא השק בתוך השחלה שמכיל את הביצית שעדיין לא בשלה, שעם הזמן אמורה להתפתח עד שהיא מגיעה לגודל האופטימלי ומשתחררת, תהליך המוכנה ביוץ. ככל שמספר הזקיקים גדול יותר כך גדל פוטנציאל שחרור כמות גדולה יותר של ביציות ועולה הסיכוי שאחת תופרה ותושרש להריון תקין ובריא. בנוסף לאיכות הביצית שיורדת ככל שאת מתבגרת ומושפעת גם מאורח החיים שלך, ספירת הזקיקים היא האלמנט החשוב הנוסף שיכול להשפיע על פוריות האישה. לכן מספר הזקיקים הנמצאים בשחלות יכולים להעיד על מצב הפוריות.

הזקיקים כאמור חשובים לתהליך הפוריות בזכות שני תפקידים שהם ממלאים בגוף האישה שכוללים הגנה על הביציות שעדיין לא הבשילו, והזנתן עד שיהיו מוכנות לביוץ. זאת בנוסף להפרשת ההורמונים המווסתים את המחזור החודשי.

 

כמה זקיקים צומחים בכל מחזור?

בין את מודעת לכך או שלא, כל אישה נולדת עם מספר קבוע של ביציות שעם השנים הולך ומתמעט. האיכות והכמות של כל ביצית מושפעות גם כן מגילה של האישה, מאורח חייה ומצב בריאותה. לכן, לאחר גיל 35 פוריות האישה מתחילה לרדת באופן משמעותי ויש הטוענים כי החל מאמצע שנות ה-40, הסיכוי להשיג הריון מוצלח הוא קלוש.

בכל מחזור עתיד לצמוח זקיק אחד שמכיל ביצית אחת. ברוב המקרים כל הזקיקים ישחררו את הביצית כשבועיים לאחר מועד הווסת, כל עוד הביצית בשלה ואיכותית. עם זאת, כמות גדולה של זקיקים לא בהכרח מבטיחה התעברות מוצלחת, דבר שכאמור קשור גם לאיכות הביצית.

 

מתי הזקיקים מוכנים?

כאשר הם מגיעים לקוטר של 18-20 מ"מ ואז תקבלי זריקת הורמונים שתעודד את הזקיקים לשחרר את אותן ביציות בשלות. מדובר באירוע המתוזמן ומתואם עם שלב שאיבת הביציות מגופך.

 

כיצד מתבצע מעקב זקיקים?

מדובר בבדיקת אולטרסאונד וגינלית שמאפשרת להסתכל פנימה לתוך השחלות והרחם באמצעות מתמר. כך ניתן להעריך את הזקיקים בכל אחת מהשחלות. זאת בנוסף לזיהוי מצבם של רקמת רירית הרחם ואזור האגן, שלוקחים גם כן חלק בתהליך ההתעברות.

 

מי זקוקה למעקב זקיקים?

ישנם מספרים מקרים בהם יש צורך לבצע מעקב זקיקים:

  • נשים שאינן מזהות את מועד הביוץ שלהן ומעוניינות לדייק את תכנון הכניסה להריון.
  • נשים שעברו הפלות חוזרות בשלבים המוקדמים של ההריון ומעוניינות לזהות את הגורמים לכך.
  • נשים שעוברות תהליכי פוריות, עם דגש על הפריה חוץ גופית, ומקבלות תרופות לגירוי השחלה ועידוד הביוץ.

 

מעקב זקיקים במהלך הפריה חוץ גופית

במהלך טיפולי IVF מקבלת האישה תרופות והורמונים שמטרתם לעודד את השחלות לייצר כמות גדולה יותר של ביציות, המתפתחות כאמור בתוך הזקיקים, תהליך שנקרא גירוי שחלתי. מכיוון שרק ביציות בשלות יכולות לעבור תהליך של ביוץ, יש צורך לנטר את אותם זקיקים, כחלק מתהליך הטיפול. מעקב זה נערך על ידי מספר בדיקות אולטרסאונד וגינלי עוקבות, שנועדו לשקף את מצב הזקיקים בכל שחלה ובכל פעם מחדש. זאת כדי לוודא שהמינון התרופתי מדויק ונכון, וגם כדי לזהות את הרגע בו הביציות בשלות ויכולות להישאב מגופך – שלב נוסף בתהליכי הפריה חוץ גופית שמכין את המפגש בין הביצית לזרע הנערך במעבדה ונמשך עם החזרת העוברים התקינים לגוף.

 

תסמונת גירוי יתר של השחלות

במצבים מסוימים ואצל 0.5% מהנשים עלולה להתרחש תסמונת גירוי יתר של השחלות. זה קורה במידה והשחלות מייצרות מספר גדול במיוחד של זקיקים וביציות או שנוצרות רמות גבוהות של הורמונים, כתוצאה מהזריקות שהאישה מקבלת במהלך טיפולי ההפריה. מדובר במצב שעלול להיות מסוכן ולכן חשוב כל כך מעקב הזקיקים.

אם זה אכן קורה, יש להפסיק את טיפול ההפריה או לשקול את הקפאת הביציות כדי להכניסן במחזור טיפול חדש ומאחור יותר.

 

לסיכום, הזקיק הוא שק מלא נוזל בשחלה המכיל ביציות. על ידי מדידת גודלו של הזקיק ניתן לבצע הערכה מתי צפוי הביוץ וכך להגדיל את סיכויי ההתעברות, בין אם באופן טבעי או באמצעות על ידי טיפולי פוריות, עם דגש על הפריה חוץ גופית (IVF). מעקב הזקיקים נעשה באמצעות אולטרסאונד וגינלי המבטיח דיוק מרבי ומאפשר לקבוע את הזמן הטוב ביותר להזרעה תוך רחמית או החזרת הביציות המופרות.

המחבר: ד״ר גיא גוטמן

רופא בכיר במרכז בריאות האישה של קופת חולים כללית, מומחה בגינקולוגיה ורפואת צוואר הרחם, בעל 20 שנות ניסיון מוצלח בפריון, מיילדות וגינקולוגיה.

אולי יעניין אותך גם: